Magyarországi képernyőolvasó felhasználók felmérése – 2015.

A cikk témái

A magyarországi képernyőolvasó felhasználók körében 2015 végén ismét online felmérést végeztem a használati szokásokról, igényekről, a weboldalak akadálymentességének megítéléséről.

Bevezető

Sorrendben ez már a második ilyen jellegű munkám, hiszen 2014-ben is elvégeztem a magyarországi képernyőolvasó felhasználók felmérését. A felmérés alapötletét az amerikai WebAIM nevű szervezet hasonló témájú nemzetközi felméréséből merítettem, akik 2008 óta szinte minden évben elvégzik ezt a kutatást. A nemzetközi trendekkel való összehasonlíthatóság érdekében a hazai felmérésben is nagyrészt az ő kérdéseiket tettem fel, ugyanakkor nagyon kíváncsi voltam olyan dolgokra is, amelyek kifejezetten itthoni vonatkozásúak. A 2014-es felmérésemre érkezett visszajelzések alapján idén további kérdésekkel bővítettem a kérdőívet.

Néhány előzetes megjegyzés a felméréssel kapcsolatban:

  • A felmérés nem volt reprezentatív. A felmérés kérdőívét egy akadálymentes online felületen keresztül bárki kitölthette.
  • Összesen 122 értékelhető válasz érkezett, ami a potenciális felhasználói kör becsült létszámához viszonyítva nem sok, így általánosítható következtetésekre sajnos csak korlátozottan ad lehetőséget. Ugyanakkor fontos az is, hogy a 2014-es felméréshez képest most másfélszer több válasz érkezett.
  • Nem minden válasznál 122 a válaszok összege, mert nem válaszolt mindenki minden kérdésre, illetve bizonyos kérdéseknél csak a válaszadók egy meghatározott köre szerepel. A százalékos értékek kerekítettek, így összegük nem 100%.
  • Terveim szerint a felmérést rendszeres időközönként elvégzem, hogy a változásokat, tendenciákat is követni lehessen. Amennyiben a jövőbeni kérdőívvel, annak kérdéseivel kapcsolatban ötletei lennének, akkor kérem, hogy vegye fel velem a kapcsolatot.

Ezúton szeretném megköszönni mindenkinek, aki válaszaival hozzájárult a felmérés eredményességéhez.

Demográfiai adatok

Életkor

A válaszadók életkori megoszlásának tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABGFEDC
A válaszadók életkori megoszlása
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Életkor Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A 11 ‑ 20 éves 6 5%
B 21 ‑ 30 éves 24 20%
C 31 ‑ 40 éves 37 31%
D 41 ‑ 50 éves 20 17%
E 51 ‑ 60 éves 16 13%
F 61 ‑ 70 éves 14 12%
G 71+ éves 2 2%

Lakhely

A válaszadók lakhely szerinti megoszlásának tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókBA
A válaszadók lakhely szerinti megoszlása
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Lakhely Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Vidék 67 58%
B Budapest 48 42%

Informatikai jártasság

A válaszadók informatikai jártasságának tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókBA
Rendelkezik bármilyen szintű informatikai végzettséggel, vagy informatikai területen dolgozik?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Igen 67 55%
B Nem 55 45%

Fogyatékosság

Elsődlegesen miért használ képernyőolvasó programot? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Elsődlegesen miért használ képernyőolvasó programot?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Vak vagy súlyos fokban aliglátó vagyok 114 93%
B Gyengénlátó vagyok 4 3%
C Egyéb ok miatt 4 3%

Képernyőolvasó használati jártasság

Saját értékelése szerint Ön milyen szintű képernyőolvasó felhasználó? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókACB
Saját értékelése szerint Ön milyen szintű képernyőolvasó felhasználó?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Középhaladó 56 47%
B Haladó 51 43%
C Kezdő 13 11%

Internet használati jártasság

Saját értékelése szerint Ön milyen szintű internethasználó? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókACB
Saját értékelése szerint Ön milyen szintű internethasználó?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Haladó 60 50%
B Középhaladó 50 41%
C Kezdő 11 9%

Eszközhasználat

Képernyőolvasó programmal használt eszköz

Melyik eszközön használ képernyőolvasó programot? kérdésre adott válaszok oszlopdiagramjaA diagramon ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABCD0%25%50%75%100%
Melyik eszközön használ képernyőolvasó programot?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Mobiltelefon, okostelefon 96 79%
B Asztali számítógép 93 76%
C Laptop vagy notebook 84 69%
D Táblagép 16 13%

Egy válaszadó több eszközt is megjelölhetett.

Elsődleges képernyőolvasó program

Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja asztali vagy laptop számítógépén? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókEDCBA
Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja asztali vagy laptop számítógépén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Jaws 85 70%
B NVDA 21 17%
C VoiceOver 7 6%
D Orka 5 4%
E Window-Eyes 3 2%

Válaszadók által használt képernyőolvasó programok száma

Csak egy képernyőolvasó programot használ az asztali vagy laptop számítógépén, vagy többet is? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókBA
Csak egy képernyőolvasó programot használ az asztali vagy laptop számítógépén, vagy többet is?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Csak egy képernyőolvasó programot használok 64 53%
B Több képernyőolvasó programot is használok 57 47%

Másodlagos képernyőolvasó program

Az Ön által elsődlegesen használt képernyőolvasó programon kívül, melyiket használja még gyakran asztali vagy laptop számítógépén? kérdésre adott válaszok oszlopdiagramjaA diagramon ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABCDEF0%20%40%60%80%
Az Ön által elsődlegesen használt képernyőolvasó programon kívül, melyiket használja még gyakran asztali vagy laptop számítógépén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A NVDA 39 72%
B JAWS 12 22%
C VoiceOver 7 13%
D Orka 6 11%
E BraiLab PC 1 2%
F Window-Eyes 1 2%

Egy válaszadó több programot is megjelölhetett. A táblázatban csak azok válaszait összegeztem, akik az előző kérdésnél azt jelölték be, hogy több asztali képernyőolvasó programot is használnak.

Elsődleges böngészőprogram

Amikor az elsődleges képernyőolvasó programját használja az asztali vagy laptop számítógépén, akkor elsődlegesen melyik böngészővel használja? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókDCBA
Amikor az elsődleges képernyőolvasó programját használja az asztali vagy laptop számítógépén, akkor elsődlegesen melyik böngészővel használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Internet Explorer 59 50%
B Firefox 52 44%
C Chrome 4 3%
D Safari 3 3%

Elsődleges Internet Explorer verziók

Tortadiagram: Az Internet Explorer verziói azoknál, akik elsődlegesen ezt a böngészőprogramot használjákAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókFEDCBA
Az Internet Explorer verziói azoknál, akik elsődlegesen ezt a böngészőprogramot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Internet Explorer 11 40 68%
B Internet Explorer 10 7 12%
C Internet Explorer 8 7 12%
D Internet Explorer 7 2 3%
E Internet Explorer 9 2 3%
F Internet Explorer 6 vagy régebbi verzió 1 2%

Elsődleges böngészőprogram a JAWS-hoz

Tortadiagram: Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen a JAWS képernyőolvasó programot használjákAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen a JAWS képernyőolvasó programot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Internet Explorer 49 60%
B Firefox 31 38%
C Chrome 2 2%

Elsődleges böngészőprogram az NVDA-hoz

Tortadiagram: Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen az NVDA képernyőolvasó programot használjákAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókBA
Elsődleges böngészőprogram azoknál, akik elsődlegesen az NVDA képernyőolvasó programot használják
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Firefox 16 80%
B Internet Explorer 4 20%

Mobil operációs rendszer

Mobil operációs rendszerek közül elsődlegesen melyiket használja? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókDCBA
Mobil operációs rendszerek közül elsődlegesen melyiket használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A iOS 51 54%
B Android 26 28%
C Nokia (Symbian) 15 16%
D Windows Phone 2 2%

Mobil képernyőolvasó program

Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja mobileszközén? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókGFEDCBA
Elsődlegesen (vagyis leggyakrabban) melyik képernyőolvasó programot használja mobileszközén?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A VoiceOver 53 51%
B TalkBack for Android 27 26%
C Nuance Talks 16 15%
D Mobil SegítőTárs (MOST) 3 3%
E Mobile Accessibility for Android 2 2%
F Mobile Speak 2 2%
G Nokia képernyőolvasó 1 1%

Legtöbbet használt eszköz

Az asztali vagy a mobileszközének képernyőolvasóját használja a legtöbbet? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Az asztali vagy a mobileszközének képernyőolvasóját használja a legtöbbet?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Az asztali vagy laptop számítógépem képernyőolvasó programját 74 62%
B Körülbelül mindkettőt egyformán 38 32%
C A mobileszközöm képernyőolvasó programját 7 6%

Internetes oldalak használata

Közösségi csatornák használata

Használja-e rendszeresen valamelyik közösségi csatornát? Például Facebook, Twitter, Google plusz, LinkedIn, stb. kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókBA
Használja-e rendszeresen valamelyik közösségi csatornát? Például Facebook, Twitter, Google plusz, LinkedIn, stb.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Igen 85 71%
B Nem 34 29%

Legkedveltebb közösségi csatornák

Melyik közösségi csatornát használja rendszeresen? kérdésre adott válaszok oszlopdiagramjaA diagramon ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABCDE0%25%50%75%100%
Melyik közösségi csatornát használja rendszeresen?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Facebook 85 99%
B LinkedIn 40 47%
C Google plusz 14 16%
D Twitter 9 10%
E Instagram 1 1%

Egy válaszadó több közösségi csatornát is megjelölhetett.

Webáruházak használata

Szokott-e vásárolni webáruházakból? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókADCB
Szokott-e vásárolni webáruházakból?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Gyakran 37 31%
B Néha 34 29%
C Ritkán 25 21%
D Soha 22 19%

Webáruházakkal szembeni tartózkodás

Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy webáruházból vásároljon? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy webáruházból vásároljon?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Szeretnék többször vásárolni webáruházakból, de saját tapasztalatom szerint a webáruházak nem akadálymentesek 48 65%
B Szeretnék többször vásárolni webáruházakból, de sorstársaim elmondása szerint a webáruházak nem akadálymentesek, így nem is próbálkozom 7 9%
C Egyáltalán nem szeretnék webáruházból vásárolni 19 26%

Hivatalos ügyek intézése interneten

Szokott-e hivatalos ügyeket intézni az interneten keresztül? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókADCB
Szokott-e hivatalos ügyeket intézni az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Gyakran 32 28%
B Néha 32 28%
C Ritkán 22 19%
D Soha 29 25%

Hivatalos ügyek internetes intézésével szembeni tartózkodás

Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy hivatalos ügyeket intézzen az interneten keresztül? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy hivatalos ügyeket intézzen az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Szeretnék többször hivatalos ügyet intézni az interneten keresztül, de saját tapasztalatom szerint az internetes ügyintéző felületek nem akadálymentesek 61 71%
B Szeretnék többször hivatalos ügyet intézni az interneten, de sorstársaim elmondása szerint az internetes ügyintéző felületek nem akadálymentesek, így nem is próbálkozom 6 7%
C Egyáltalán nem szeretnék hivatalos ügyeket intézni az interneten keresztül 19 22%

Pénzügyek intézése interneten keresztül

Szokott-e banki vagy egyéb pénzügyeket intézni az interneten keresztül? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókADCB
Szokott-e banki vagy egyéb pénzügyeket intézni az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Gyakran 42 36%
B Néha 18 15%
C Ritkán 9 8%
D Soha 48 41%

Pénzügyek internetes intézésével szembeni tartózkodás

Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy banki vagy egyéb pénzügyeket intézzen az interneten keresztül? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Mi az, ami visszatartja Önt attól, hogy banki vagy egyéb pénzügyeket intézzen az interneten keresztül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Szeretnék többször banki ügyet intézni az interneten keresztül, de saját tapasztalatom szerint az internetes banki és pénzügyi felületek nem akadálymentesek 42 54%
B Szeretnék többször banki ügyet intézni az interneten, de sorstársaim elmondása szerint az internetes banki és pénzügyi felületek nem akadálymentesek, így nem is próbálkozom 7 9%
C Egyáltalán nem szeretnék banki és pénzügyeket intézni az interneten keresztül 29 37%

Web akadálymentesség helyzete

Weboldalak akadálymentessége

Hogy érzi, a weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókDCBA
Hogy érzi, a weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A A weboldalak akadálymentessége érdemben nem változott 59 50%
B A weboldalak akadálymentesebbek lettek 33 28%
C Nem tudom megítélni 16 14%
D A weboldalak akadálymentessége romlott 9 8%

Magyarországi weboldalak akadálymentessége

Hogy érzi, kifejezetten a magyarországi weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókDCBA
Hogy érzi, kifejezetten a magyarországi weboldalak akadálymentessége hogyan alakult az elmúlt évekhez képest?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A A magyarországi weboldalak akadálymentessége érdemben nem változott 63 55%
B A magyarországi weboldalak akadálymentesebbek lettek 22 19%
C Nem tudom megítélni 18 16%
D A magyarországi weboldalak akadálymentessége romlott 11 10%

Közösségi csatornák akadálymentessége

Milyennek ítéli az Ön által használt közösségi csatornák akadálymentességét? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókDCBA
Milyennek ítéli az Ön által használt közösségi csatornák akadálymentességét?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Tudom használni őket, de néha akadályokba ütközöm 62 55%
B Nagyon nehezen tudom használni őket 21 19%
C Nem tudom megítélni 21 19%
D Tökéletesen tudom használni őket 8 7%

Fejlesztők és az akadálymentesség

Mit gondol, az alábbiak közül elsődlegesen mi az oka annak, hogy a fejlesztők nem készítenek akadálymentes weboldalakat? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókADCB
Mit gondol, az alábbiak közül elsődlegesen mi az oka annak, hogy a fejlesztők nem készítenek akadálymentes weboldalakat?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Hiányos a tudásuk a web akadálymentességről 42 36%
B Nem érdekli őket a web akadálymentesség 38 33%
C Attól félnek, hogy az akadálymentesség gátolni fogja a weboldal látványát, használatát, funkcionalitását 28 24%
D Kevés az anyagi erőforrás, hogy akadálymentes weboldalt készítsenek 8 7%

Böngészési szokások, preferenciák

Akadálymentes verzió használata

Akadálymentes verzió használatára vonatkozó kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókAEDCB
Ha egy weboldal külön verziót, illetve változatot biztosít például akadálymentes verzió, szöveges verzió, vakbarát verzió, vagy gyengénlátó verzió néven, akkor Ön ezt milyen gyakran használja?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Ha van ilyen, akkor kizárólag csak ezt használom 30 26%
B Gyakran 29 25%
C Néha 20 17%
D Ritkán 24 21%
E Soha 13 11%

Akadálymentes verzió használatának okai

Ha döntően az akadálymentes verziót használja, akkor miért használja csak ezt? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Ha döntően az akadálymentes verziót használja, akkor miért használja csak ezt?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Sokszor megpróbálkozom a honlap hagyományos változatát használni, de általában nehezen kezelhetőnek találom 63 78%
B Azt javasolták nekem, hogy ezt használjam, és számomra megfelelő 7 9%
C Egyéb okból 11 14%

A válaszadók által megfogalmazott további indoklások ehhez a kérdéshez:

A weboldal akadálymentes felülete gyorsabban betöltődik és könnyebb rajta navigálni.

Akkor használom a kifejezetten akadálymentes változatot, ha jobb. Ha van mód rá, akkor az eredetit használom.

Általában a hagyományos felületen sok képi elem található, melyet nem nagyon szeret a képernyőolvasó szoftver

Néha egyszerűbb, mint a normál weboldal, viszont sokszor jóval kevesebb rajta az információ.

Nem bízom a külön verziókban, mert az kevesebb és hiányosabbb lehet az általánoshoz képest. Meg nem szeretem a szegregálásunkat sem.

Egy problémás weboldal mobil eszközökre optimalizált változata általában jobban használható képernyőolvasó programmal.

Nem külön akadálymentes változatokra lenne szükség, hanem minden web-lapnak egyformán élvezhetőnek és használhatónak kellene lennie a vakok és a látók számára is.

Amikor az akadálymentes verzió mégsem akadálymentes

Volt-e már olyan eset, hogy az akadálymentes verziót mégsem találta akadálymentesnek, ezért visszatért a honlap hagyományos verziójához, és azt próbálta használni? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókBA
Volt-e már olyan eset, hogy az akadálymentes verziót mégsem találta akadálymentesnek, ezért visszatért a honlap hagyományos verziójához, és azt próbálta használni?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Igen 76 69%
B Nem 34 31%

Integrált akadálymentesség jelzése

Igényelné-e, hogy egy honlap valahogy jelezze Önnek ha integráltan akadálymentes? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókCBA
Igényelné-e, hogy egy honlap valahogy jelezze Önnek ha integráltan akadálymentes?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Igen 70 60%
B Nem, mert elég hamar észreveszem, ha egy honlapnál az integrált akadálymentességre törekedtek 43 37%
C Nem tudom megítélni 4 3%

Navigáció szakaszjelzők alapján

Milyen gyakran navigál szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) alapján? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABFEDC
Milyen gyakran navigál szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) alapján?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Ha vannak ilyenek, akkor mindig 25 22%
B Gyakran 29 25%
C Néha 21 18%
D Ritkán 8 7%
E Soha 17 15%
F Nem tudom, hogy mi ez 16 14%

Szakaszjelzők ideális száma

Ön szerint hány szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) lenne optimális egy weboldalon belül? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABCED
Ön szerint hány szakaszjelző (jelzőpont, jellegzetes hely) lenne optimális egy weboldalon belül?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A 1-3 12 10%
B 4-6 32 28%
C 7-10 9 8%
D Több, mint 10 6 5%
E Nem tudom megítélni 57 49%

Információk megtalálása

Elsődlegesen melyik módszerrel próbál megtalálni egy információt egy weboldalon? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókAEDCB
Elsődlegesen melyik módszerrel próbál megtalálni egy információt egy weboldalon?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Az oldalon található címsorok között lépkedek 49 42%
B A keresőt használom 35 30%
C Az oldalon található hivatkozások (linkek) között lépkedek 24 21%
D Végigolvasom az egész oldalt 6 5%
E Az oldalon található szakaszjelzők/jelzőpontok/jellegzetes helyek között lépkedek 2 2%

Gyorsbillentyűk használata

Milyen gyakran használja a weboldal által felkínált gyorsbillentyűket? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABFEDC
Milyen gyakran használja a weboldal által felkínált gyorsbillentyűket?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Ha vannak ilyenek, akkor mindig 18 15%
B Gyakran 15 13%
C Néha 35 30%
D Ritkán 24 21%
E Soha 22 19%
F Nem tudom, hogy mi ez 3 3%

Keresőmező megkeresése

Elsődlegesen melyik módszerrel próbálja megtalálni a weboldal keresőmezőjét? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókGFEDCBA
Elsődlegesen melyik módszerrel próbálja megtalálni a weboldal keresőmezőjét?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Odaugrok az oldal első szerkesztőmezőjére 67 58%
B Tabulátorral végiglépkedek az oldalon, amíg nem találkozom a keresőmezővel 15 13%
C Odaugrok a keresés szakaszjelzőre/jelzőpontra/jellegzetes helyre 9 8%
D Végigolvasom az oldalt, amíg nem találkozom a keresőmezővel 8 7%
E Odaugrok az oldal első űrlapjára 8 7%
F Rákeresek a Kereső vagy a Keresés szóra 7 6%
G Odaugrok az oldal első gombjára, majd visszalépek egy elemet 1 1%

Címsorok szintje

Amikor egy weboldalon navigál, mennyire fontos Önnek a címsorok szintje? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABEDC
Amikor egy weboldalon navigál, mennyire fontos Önnek a címsorok szintje? Például Első szintű címsor, Második szintű címsor, stb.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Nagyon fontos 28 24%
B Fontos 25 22%
C Nem annyira fontos 35 30%
D Nem fontos 22 19%
E Nem tudom 6 5%

Oldaltérkép használata

Milyen gyakran használja a webhely által biztosított oldaltérképet? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABCDFE
Milyen gyakran használja a webhely által biztosított oldaltérképet?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Ha van ilyen, akkor mindig 1 1%
B Gyakran 9 8%
C Néha 16 14%
D Ritkán 30 25%
E Soha 52 44%
F Nem tudom mi ez 10 8%

Weboldal logójának szöveges alternatívája

Weboldal logójának szöveges alternatívájára vonatkozó kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókEDCBA
Ha egy weboldal elején elhelyezett logó képe egyben a főoldalra ugró hivatkozás (link) is, akkor Ön az alábbiak közül melyik alternatív szöveget részesíti előnyben? Tételezzük fel, hogy egy képzeletbeli cég, a Nincsneve Kft. honlapján vagyunk.
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Nincsneve Kft. főoldal 56 50%
B Főoldal 31 28%
C Nincsneve Kft. logója a főoldalra ugró hivatkozással 11 10%
D Nincsneve Kft. logó 9 8%
E Nincsneve Kft. 4 4%

Képek szöveges alternatívája

Mi zavarja Önt leginkább a weboldalon elhelyezett képek szöveges alternatívájával kapcsolatban? kérdésre adott válaszok tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókADCB
Mi zavarja Önt leginkább a weboldalon elhelyezett képek szöveges alternatívájával kapcsolatban?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A Ha értelmetlen a szöveges alternatíva (például img_2013.jpg) 50 45%
B Ha hiányzik a szöveges alternatíva egy olyan képnél, ami számomra is fontos lenne 37 33%
C Ha túl egyszerű és semmitmondó a szöveges alternatíva (például kép vagy gomb) 15 14%
D Ha túl bőbeszédű, lényegtelen részleteket tartalmaz a szöveges alternatíva 9 8%

Lényeges, hogy a válaszadók 45%-a által megjelölt szituáció általában akkor következik be, ha a kép alt attribútumába például egy tartalomkezelő rendszer a kép fájlnevét teszi bele, vagy ha képhez eleve nincs alt attribútum társítva. Ilyenkor a képernyőolvasó program a kép fájlnevét olvassa be, ami sokszor teljesen használhatatlan információ az érintett felhasználók számára. Főleg akkor, ha a kép egyben hivatkozás (link) is.

Képek hosszabb szöveges leírása

A képek hosszabb szöveges leírására vonatkozó kérdés válaszainak tortadiagramjaAz ábrázolt adatok a diagram utáni táblázatban találhatókABFEDC
Bizonyos képeket (például a grafikonokat, diagramokat, összetett ábrákat) nehéz leírni néhány szóban. Ha egy hosszabb szöveges leírás is elérhető ezekhez a képekhez, akkor Ön az alábbi megoldások közül melyiket preferálja ennek eléréséhez?
Válasz betűjele a kapcsolódó diagramon Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
A A kép hosszabb leírása egy külön oldalon legyen, amit a képernyőolvasó program jelez nekem 25 22%
B A kép hosszabb leírása közvetlenül a kép után legyen mint szöveg 25 22%
C A kép hosszabb leírása ugyanúgy a kép alternatív szövegében legyen 24 21%
D A kép hosszabb leírása egy külön oldalon legyen, amire egy olyan hivatkozással (linkkel) tudok elugrani, ami közvetlenül a kép után van 23 20%
E A kép hosszabb leírása ugyanazon az oldalon bárhol lehet, de közvetlenül a kép után elhelyezett hivatkozással (linkkel) tudjak ahhoz a részhez ugrani 13 12%
F A kép hosszabb leírását teljesen hagyja figyelmen kívül a képernyőolvasó program 3 3%

Legnagyobb akadálymentességi probléma

Az alábbiak közül Önnek elsődlegesen melyik dolog jelenti a legnagyobb akadálymentességi problémát?
Válasz Válasz­adók száma Válasz­adók százaléka
CAPTCHA, vagyis olyan szöveget ábrázoló kép, amit arra használnak, hogy kiderüljön a felhasználó ember-e 34 29%
Olyan képek, amelyeknek nincs, vagy értelmetlen a szöveges alternatívájuk 16 14%
Flash tartalom 15 13%
A képernyő, vagy annak egy része hirtelen megváltozik 13 11%
Felugró párbeszédpanelek 8 7%
Címsorok hiánya vagy értelmetlen szintjei 8 7%
Olyan hivatkozások vagy gombok, amelyek értelmetlenek 7 6%
Túl sok hivatkozás (link) vagy navigációs elem 7 6%
Billentyűzetes akadálymentesség hiánya 4 3%
Összetett adattáblázat 2 2%
Videófilmek, hanganyagok elindítása vagy leállítása 1 1%
Összetett űrlap 1 1%